Per Johansson Boll

hette en soldat i Hanebo, född 1748 och död 1818. Han är Daniel Westlings farfars mormors morfar, och min farfars farmors morfars mors farbror. Deras far hette Johan Mattson Frodlin. På långt håll är jag alltså släkt med Daniel Westling.

Johan Mattsson Frodlin var också soldat, men blev avskedad då han högg sig i benet och skadade sig så att han inte kunde fortsätta.  Som kuriosa kan också nämnas att min farfars far Per Erik Hulth  även hans skadade sig allvarligt i benet i en arbetsolycka. Han amputerades och bytte yrkesbana till skomakare. Han hade skomakeri i Jädraås där både min farfar och min far jobbat. Dessutom amputerades även min farfars mor många år senare, efter att hon skadat benet i en olycka i hemmet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0